electrische bestelbus c1

Rijbewijs voor elektrische bestelbus

B, C1 of C?

  • Dit nieuwsbericht is niet meer actueel door gewijzigde wetgeving (december 2024). Voor de e-bestelauto is een aanvullende rijopleiding bij het B-rijbewijs nodig. Kijk daarvoor hier.

Wanneer je met een bestelbus rijdt die beladen minder weegt dan 3500 kilo, dan volstaat een autorijbewijs. Na 1 oktober 2023 zullen bestuurders van een nieuwe elektrische bestelbus met een voertuiggewicht en maximale lading die samen meer dan 3500 kilo bedragen, niet langer mogen rijden met een autorijbewijs. De vrijstelling die gold om tot 4250 kilo met rijbewijs B te rijden, zal dan verlopen. Wie nu al in het bezit is van een zware elektrische bestelbus mag er nog met een autorijbewijs in rijden tot en met 31 december 2023, maar daarna ook niet meer!

Vrijstelling

In 2019 besloot de overheid om een vrijstelling te geven aan bestuurders met een autorijbewijs. Daardoor mochten ze rijden in een elektrische bedrijfsauto van 3500 tot 4250 kilo. Het experiment moest ervoor zorgen dat er meer elektrische bedrijfsauto’s kwamen en dat daarmee de uitstoot werd teruggedrongen. Aan die vrijstelling komt nu een eind.

Er is overigens een wetswijziging in de maak waardoor chauffeurs met een autorijbewijs ook in zware elektrische bestelbussen mogen rijden. De brancheorganisatie BOVAG verwacht echter dat door de val van het kabinet dat nog wel even gaat duren.

Verduurzaming

Nederland telt inmiddels meer dan 20.000 volledig elektrische bestelbussen. De meeste bestelbusjes zijn lichter dan 3500 kilo. De grotere elektrische bestelbussen worden nu geconfronteerd met deze nieuwe regelgeving.

Ondernemers die investeren in een grotere elektrische bestelbus, hebben nu een extra stap te nemen. Voor deze bestelbus geldt dat de chauffeurs een vrachtwagenrijbewijs moeten halen. Die bus staat anders simpelweg stil vanaf 1 oktober.

Gewicht van een elekrische bestelbus

Het gewicht van een gemiddelde bestelwagen varieert afhankelijk van het merk, model en de specificaties van het voertuig. We geven hier wat meer uitleg over de verschillende aandrijftypen.

  • Benzine-uitvoering: Het gewicht van een ‘gemiddelde’ uitvoering met een benzinemotor ligt meestal tussen 1.500 kg en 2.500 kg, afhankelijk van het merk en model.

  • Diesel-uitvoering: Deze uitvoering iets zwaarder dan de benzine-uitvoering vanwege de zwaardere motor. Het gewicht van een ‘gemiddelde’ dieselbestelwagen kan variëren van 1.800 kg tot 3.000 kg of zwaarder.

  • Elektrisch: Deze variant is vanwege de batterij aanzienlijk zwaarder dan de benzine- en diesel bestelwagens. Het gewicht van een ‘gemiddelde’ variant zit tussen 2.000 kg en 3.500 kg én is vooral afhankelijk van het batterijpakket. Hoe groter de actieradius van het voertuig, hoe zwaarder de batterij is.

Heb je een vraag voor ons?

We helpen je graag. Vul je gegevens en vraag in, we nemen snel contact met je op!

Inhoud van dit artikel: 

electrische bestelbus c1

Rijbewijs voor elektrische bestelbus

B, C1 of C?

  • Dit nieuwsbericht is niet meer actueel door gewijzigde wetgeving (december 2024). Voor de e-bestelauto is een aanvullende rijopleiding bij het B-rijbewijs nodig. Kijk daarvoor hier.

Wanneer je met een bestelbus rijdt die beladen minder weegt dan 3500 kilo, dan volstaat een autorijbewijs. Na 1 oktober 2023 zullen bestuurders van een nieuwe elektrische bestelbus met een voertuiggewicht en maximale lading die samen meer dan 3500 kilo bedragen, niet langer mogen rijden met een autorijbewijs. De vrijstelling die gold om tot 4250 kilo met rijbewijs B te rijden, zal dan verlopen. Wie nu al in het bezit is van een zware elektrische bestelbus mag er nog met een autorijbewijs in rijden tot en met 31 december 2023, maar daarna ook niet meer!

Vrijstelling

In 2019 besloot de overheid om een vrijstelling te geven aan bestuurders met een autorijbewijs. Daardoor mochten ze rijden in een elektrische bedrijfsauto van 3500 tot 4250 kilo. Het experiment moest ervoor zorgen dat er meer elektrische bedrijfsauto’s kwamen en dat daarmee de uitstoot werd teruggedrongen. Aan die vrijstelling komt nu een eind.

Er is overigens een wetswijziging in de maak waardoor chauffeurs met een autorijbewijs ook in zware elektrische bestelbussen mogen rijden. De brancheorganisatie BOVAG verwacht echter dat door de val van het kabinet dat nog wel even gaat duren.

Verduurzaming

Nederland telt inmiddels meer dan 20.000 volledig elektrische bestelbussen. De meeste bestelbusjes zijn lichter dan 3500 kilo. De grotere elektrische bestelbussen worden nu geconfronteerd met deze nieuwe regelgeving.

Ondernemers die investeren in een grotere elektrische bestelbus, hebben nu een extra stap te nemen. Voor deze bestelbus geldt dat de chauffeurs een vrachtwagenrijbewijs moeten halen. Die bus staat anders simpelweg stil vanaf 1 oktober.

Gewicht van een elekrische bestelbus

Het gewicht van een gemiddelde bestelwagen varieert afhankelijk van het merk, model en de specificaties van het voertuig. We geven hier wat meer uitleg over de verschillende aandrijftypen.

  • Benzine-uitvoering: Het gewicht van een ‘gemiddelde’ uitvoering met een benzinemotor ligt meestal tussen 1.500 kg en 2.500 kg, afhankelijk van het merk en model.

  • Diesel-uitvoering: Deze uitvoering iets zwaarder dan de benzine-uitvoering vanwege de zwaardere motor. Het gewicht van een ‘gemiddelde’ dieselbestelwagen kan variëren van 1.800 kg tot 3.000 kg of zwaarder.

  • Elektrisch: Deze variant is vanwege de batterij aanzienlijk zwaarder dan de benzine- en diesel bestelwagens. Het gewicht van een ‘gemiddelde’ variant zit tussen 2.000 kg en 3.500 kg én is vooral afhankelijk van het batterijpakket. Hoe groter de actieradius van het voertuig, hoe zwaarder de batterij is.

Heb je een vraag voor ons?

We helpen je graag. Vul je gegevens en vraag in, we nemen snel contact met je op!

Selecteer de categorie van uw vraag (één antwoord vereist): *